Od nového tisíciletí se začíná na konferencích a v odborné literatuře objevovat více téma zapojení rodičů při práci s dítětem, jak při individuálních sezeních, tak i ve skupinové muzikoterapii. Samotná myšlenka zapojení a práce s rodinou (rodiči, sourozenci, širší rodinou) je moc hezká, protože právě rodina hraje nesmírně důležitou roli ve vývoji. Nebavíme se pouze jen o dětech předškolního a mladšího školního věku, ale i dospívajících.
Na „rodinnou muzikoterapii“ se můžeme dívat ve dvou perspektivách:
Velký přínos rodinné muzikoterapie vnímám právě s práci s rodinou jako celkovým systémem, kdy nepůsobíme pouze na jeden článek, ale celkové „soukolí“. Můžeme tak dosáhnout větších změn v kratším čase. Rodině poskytujeme v rámci muzikoterapie následující podporu:
Vedle terapeutického působení na rodinu, vnímám velké pozitivum právě ve vzdělávání rodičů při práci s jejich dítětem, kdy není potřeba takového zapojení muzikoterapeuta jako odborníka. Klient nemusí na terapie docházet tak často, což má také ekonomické výhody. V celé řadě případů může být pro rodiče také zajímavé a přínosné trávit s dítětem společný čas při zpěvu a hraní. Při terapiích se mi také často svěřují s osobními strastmi, hledají u mě oporu a vyslyšení.
Při terapeutické práci s dětmi ve své praxi rád spolupracuji s rodiči. Velkou část sezení se věnuji dítěti, ale posledních 5 až 10 minut konzultuji s rodičem, co jsme v rámci sezení dělali, pokroky a budoucí postup. V některých případech je rodič po celou dobu sezení přítomen a aktivně pracuje s jeho potomkem. Ke každému klientovi přistupuji hodně individuálně a hledám nejlepší možnou cestu, jak přistupovat ke spolupráci.
Na začátku roku jsem začal spolupracovat s organizací, která se věnuje rodinám s dětmi s autismem a dalšími neurovývojovými poruchami. Každý měsíc pořádáme skupinovou muzikoterapii pro rodiče s dětmi. Všechna sezení probíhají online, protože část sezení probíhala během pandemie a toto nastavení zůstalo do současnosti. Pro spoustu rodičů je to ale pohodlné, protože nebydlí v místě konání, pro některé dětí je doprava problematická a rodiče nemusí také řešit hlídání sourozenců. Hlavní cíl muzikoterapie spočívá zejména v edukaci rodičů, kdy si mohou techniky vyzkoušet přímo a pod „dohledem“.
Myšlenka rodinné muzikoterapie je mi hodně blízká. Líbí se mi zapojení rodičů do muzikoterapie. Rodiče se svým dítětem tráví mnoho času, kdy je můžeme jako odborníci edukovat v oblasti muzikoterapeutických technik, aby mohli poté se svým dítětem pracovat a dále ho rozvíjet. V rámci muzikoterapie se jim také nabízí možnost strávit hezký čas se svým potomkem, který posiluje vztah mezi rodičem a dítětem.
Použitě zdroje:
Flower, Claire, and Amelia Oldfield. Music Therapy With Children and Their Families. 2008.
Hernandez-Ruiz, Eugenia. Parent Coaching of Music Interventions: Working with the Parent to Support the (Autistic) Children. University of Music and Performing Arts Vienna. 24. září 2022.
Muzikoterapie se stává stále více technologicky pokročilou disciplínou, kdy nové inovace, jako jsou aplikace a…
Muzikoterapie umožňuje dětem vyjadřovat se pomocí hudebních aktivit, jako je zpěv, hraní na hudební nástroje,…
Muzikoterapie je dnes uznávána jako efektivní metoda v boji proti různým duševním onemocněním. Poskytuje pacientům…
Muzikoterapie má své kořeny hluboko v historii lidstva, sahající až do doby starověkých civilizací. V…
Připravil jsem si pro vás, krátký výčet muzikoterapeutických konferencí v roce 2024. Nejedná se o výčet…
Jedním z možných způsobů práce v muzikoterapii je analýza textů písní, což představuje výjimečný prostředek pro…
This website uses cookies.