Dyslexie je způsob, jakým některé děti a dospělí vnímají a zpracovávají jazyk jinak než většina ostatních. Mívají potíže se čtením, psaním nebo pravopisem, přestože jsou jinak bystré a šikovné. Jejich mozek pracuje trochu jiným způsobem, zejména pokud jde o rozpoznávání písmen a slabik. V posledních letech čím dál více hledají alternativní cesty, jak pomoci dětem s dyslexií s učením. Hudba je právě jednou z nich. Hudba stimuluje oblasti mozku, které se překrývají s centry pro jazyk, sluch a rytmus. Tedy dovednosti, které bývají u dětí s dyslexií oslabené. Roste tak zájem o začlenění hudebních prvků do edukační i terapeutické praxe.
Tento článek nabízí několik konkrétních tipů, jak využít hudbu při práci s dětmi s dyslexií. Ať už jste učitel, terapeut nebo rodič, hudební aktivity mohou být přirozenou a hravou cestou k rozvoji dovedností, které bývají u těchto dětí oslabeny. Cílem je inspirovat k využívání hudby jako podpůrného nástroje ve vzdělávání i v domácím prostředí.
Studie ukazují, že rytmické tréninky zlepšují schopnost vnímat a rozlišovat jednotlivé zvuky v řeči. Tato dovednost je velmi důležitá pro porozumění tomu, jak slova znějí, jak se skládají z menších zvukových jednotek a jak souvisejí s jejich psanou podobou. Děti s dyslexií mají častěji potíže s tím, jak přesně vnímat a reprodukovat rytmus, tedy například udržet pravidelné tempo, tleskat nebo mluvit do rytmu. Tato schopnost „rytmického načasování“ souvisí s tím, jak mozek zpracovává časové uspořádání zvuků, což je důležité i při rozlišování jednotlivých hlásek v řeči (Tierney & Kraus, 2013). Hudební trénink aktivuje oblasti mozku důležité pro řeč a čtení. Například hudební edukace (zpěv, hra na nástroje, rytmizace) vedla ke zlepšení schopnosti vnímat řeč a číst (Flaugnacco et al., 2015). Hudba vytváří bezpečné, kreativní prostředí, kde dítě nezažívá selhání, ale úspěch. Umožňuje propojit učení s pohybem, hrou a emocemi, čímž podporuje vnitřní motivaci k jazykovým úlohám (Cogo-Moreira et al., 2013).
Následující tipy mohou sloužit jako inspirace pro každého, kdo chce hudbu cíleně využívat při podpoře dětí s obtížemi v oblasti čtení a psaní. Jsou jednoduché, nevyžadují speciální vybavení a lze je snadno zařadit do výuky, domácího prostředí i terapeutických sezení.
- Tleskání slabik, cvičení s metronomem nebo rytmické pohyby tělem (například pleskání o stehna) pomáhají dětem lépe vnímat rytmus a udržet tempo. Díky tomu si snáze uvědomují, jak slova znějí a z čeho se skládají.
- Říkanky, rapování nebo zpívání jednoduchých písniček pomáhají dětem vnímat, jak se slova dělí na jednotlivé části a jak znějí. Zároveň si tak lépe osvojují přirozený rytmus a melodii jazyka.
- Hraní na jednoduché rytmické nástroje zlepšuje soustředění a pomáhá dětem lépe rozlišovat, co slyší. To je důležité pro rozvoj paměti i rozpoznávání slov.
- Poslech hudby, kde mají děti za úkol reagovat na určité části písničky nebo sklady (například tleskat do refrénu), trénuje pozornost i schopnost zapamatovat si pokyny a sled událostí.
- Tvoření jednoduchých textů s melodií propojuje psaní s hudbou, děti si snáze pamatují slova i strukturu vět.
Hudba nenahrazuje tradiční učení, ale přináší další cestu, která je dětem blízká a přirozená. Poslech, zpěv nebo rytmické aktivity zapojují mozek jiným způsobem než běžná výuka. Díky tomu pomáhají rozvíjet jazykové schopnosti zábavně a beze stresu. Hudba zároveň propojuje myšlení, emoce i pohyb, což z ní činí silný nástroj pro podporu učení u dětí s dyslexií.
Použité zdroje:
Flaugnacco, L. et al. (2015): „Music training increases phonological awareness and reading skills in developmental dyslexia.“ Frontiers in Psychology https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.00669/full
Tierney, A. & Kraus, N. (2013): „The ability to move to a beat is linked to the consistency of neural responses to sound.“ Journal of Neuroscience https://www.jneurosci.org/content/33/38/14981
Cogo-Moreira, H. et al. (2013): „Music education for improving reading skills in children and adolescents with dyslexia.“ Cochrane Review https://doi.org/10.1002/14651858.CD009133.pub2