V nové rubrice Muzikoterapeutické techniky bych vám rád představil aktivity, které používám v rámci svých terapií. Při tvorbě se inspiruji z různorodých sborníku prožitkové pedagogiky, psychosociálních her, zahraniční odborné literatury, či si techniky vymýšlím sám. V úvodu popisu každé aktivity bude následovat specifikace cílové skupiny, její délka a k realizaci jakých cílů může být využita. Poté se budeme věnovat samotnému zadání.
Pojďme k první technice, ta se jmenuje Vláček. Vychází z aktivity Železnice z knihy Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění od Rosemarine Portmonové a Elisabeth Schneiderové.
Název: Vláček
Cílová skupina: děti předškolního, žáci 1,-3. třídy, lidé s mentálním postižením
Délka: max. 10 min
Aktivita se váže na písničku Jede, jede mašinka od Maxim Turbulenc, v případě dětí se dá využít dětská verze písničky.
Cíle:
- aktivizace klientů,
- uvolnění,
- koheze kolektivu.
Popis:
- Klienti sedí v klidu na svých místech.
- Vybere se jeden dobrovolník, který bude “lokomotiva”.
- Terapeut začne zpívat písničku Jede, jede mašinka. Klienti se také přidají.
- Dobrovolník “lokomotiva” se pomalu pohybuje po místnosti. Zve pohybem své spoluhráče, aby se připojili do vláčku. “Vagónky” se připojí tak, že položí ruce na ramena člověku před sebou.
- Klienti se po místnosti pohybují podle rychlosti písničky. Terapeut tak může “vláček” zrychlovat, či zpomalovat.
- Aktivita končí, když dozní písnička.