Právě správná volba a nastavení cílů jsou klíčovými činnostmi celé terapeutické intervence, stejně tak i průběžné vyhodnocování cílů. Při každé započaté spolupráci s klientem (jeho zákonnými zástupci) by měly být určeny cíle terapie v rámci kontraktu. Pojmem ,,cíl” rozumím společnou dohodu mezi klientem (jeho zákonnými zástupci) a terapeutem o tom, kam má muzikoterapie směřovat a co jejím prostřednictvím máme dosáhnout. Obsahem kontraktu by mělo být i vymezení použitých terapeutických metod, délka trvání muzikoterapie, její frekvence, přibližná délka spolupráce s klientem a její cena (1).
Při terapeutické práci se mi osvědčovalo pracovat s dlouhodobými a krátkodobými cíli:
- Dlouhodobé cíle: Jedná se o cíle, kterým se věnujeme v průběhu celé muzikoterapeutické spolupráce. Jsou definovány jako dlouhodobé, věnujeme se jim v několika, až desítkách, sezení. Nerevidují se tak často. Může se například jednat o rozvoj verbální exprese u dítěte s poruchou autistického spektra, či osvojování si navazování očního kontaktu při komunikaci s ostatními.
- Krátkodobé cíle: Krátkodobé cíle jsou dílčími kroky k splnění dlouhodobých cílů. Věnujeme se jim v rámci jednotlivých sezení. Určování krátkodobých cílů by mělo probíhat před každým jednotlivým sezením a jejich vyhodnocování naopak po skončení muzikoterapeutického setkání. Příkladem krátkodobého cíle může být osvojení si určité písničky, či dokázat navázat jedenkrát oční kontakt během sezení.
![](http://omuzikoterapii.cz/wp-content/uploads/2020/06/Přidat-nadpis-3.png)
Při tvorbě konkrétních cílů se můžeme opřít o metodu SMARTER, kde každé písmeno reprezentuje charakteristiku cíle, aby bylo uskutečnění cílů reálné. Cíle by měly být (2):
S (specific) – specifické: dostatečně konkrétní,
M (measurable) – měřitelné: výsledky cílů by měly být měřitelné,
A (acceptable) – schválené, akceptované: cíle by měly být akceptovatelné u osob, se kterými budeme při jejich plnění spolupracovat,
R (realistic) – reálné: plánovat takové cíle, jež jsou realizovatelné,
T (time-bound) – časově ohraničené: jasně časově ohraničené,
E (exciting) – zajímavé: cíle by měly být pro nás a ostatní přitažlivé a lákavé,
R (recorded) – zaznamenané: pro další práci bychom si měli cíle zaznamenávat.
Dobrým nástrojem pro práci s cíli muzikoterapie je podle mého názoru jejich rozdělení do několika skupin. Toto rozdělení přednáší Mgr. Matěj Lipský na svých výcvicích a kurzech. Cíle mohou být:
- Psychoterapeutické: Věnují se tématům spojeným s psychikou klienta, např. práce s úzkostmi, depresí atd.
- Speciálně-pedagogické: Jedná se o cíle v oblasti speciální pedagogiky jako například rozvoj jemné motoriky, nácvik řízené činnosti, rozvoj základních matematických dovedností a další.
- Fyzioterapeutické: V rámci této skupiny se zabýváme fyzioterapeutickou nápravou. Může se jednat o rehabilitaci lidí po mozkových příhodách, úrazech atd.
- Medicínské – lékařské: Pomocí muzikoterapie podporujeme léčebný proces, či proces zotavení klienta. Mezi příklady můžeme zařadit snížení bolesti, snížení krevního tlaku, snížení dechové frekvence a podobné.
Jak jsem zmínil v úvodu, správné nastavení cílů je velice důležitým předpokladem pro úspěšnou muzikoterapeutickou intervenci. Cílům by se měl věnovat terapeut často, nejlépe před a po každém sezení. Při procesu evaluace by měl spolupracovat se svým supervizorem.
Použité zdroje:
1. VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0723-3.
2. Zážitková pedagogika: Handouty pro učitele [online], In: Investice do rozvoje vzdělávání, 2013, s. 1-30 [cit. 2020-06-09]. Dostupné z: http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/handouty_2013_final.pdf